Wymiana oleju, płynu hamulcowego, chłodniczego – jak, gdzie i kiedy?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Wymiana oleju, płynu hamulcowego, chłodniczego – jak, gdzie i kiedy?

Posiadanie samochodu osobowego wiąże się z tym, że trzeba o niego we właściwy sposób dbać. Mowa tu między innymi o wymianie płynów eksploatacyjnych. Kiedy jest ona konieczna, jak jej dokonać i jak często to robić?

Jakie płyny eksploatacyjne znajdziemy w samochodzie i jaka jest ich rola?

To, jakie płyny eksploatacyjne znajdują się w aucie, zależy między innymi od rodzaju jednostki napędowej. W tym artykule pod uwagę wezmę jednak najczęściej spotykane samochody benzynowe oraz te z silnikami wysokoprężnymi, gdyż elektryki to wciąż raczej przyszłość niż teraźniejszość. 

Na samym początku trzeba oczywiście wymienić olej. Ten płyn spotkamy w jednostce napędowej oraz w skrzyni biegów. Oba te elementy samochodu korzystają z innych olejów, o innych parametrach. Zadanie jest jednak takie samo. Olej ma na celu zmniejszenie tarcia w ruchomych elementach, a tym samym zredukowanie ryzyka przegrzania i zatarcia silnika bądź przekładni. Oprócz tego olej ma również właściwości antykorozyjne. 

Niezwykle istotny jest też płyn chłodniczy. Jazda bez niego mogłaby się zakończyć już po chwili, gdyż tylko dzięki niemu możliwe jest wydajne schładzanie silnika tak, by ten miał odpowiednią temperaturę pracy. Oprócz tego spotkamy również płyn hamulcowy, który zapewnia właściwe działanie układu hamulcowego, a także płyn do wspomagania, który – jak sama nazwa wskazuje – zapewnia odpowiednie działanie systemowi wspomagania kierownicy. Ostatni płyn to płyn do spryskiwaczy, który służy do czyszczenia szyby w trakcie jazdy. 

Jak często należy wymieniać płyny eksploatacyjne?

To, jak często powinny być wymieniane płyny eksploatacyjne, zależy od ich rodzaju. W przypadku oleju silnikowego przyjęło się, iż wartością graniczną jest rok od poprzedniej wymiany lub 15 tysięcy kilometrów. Producenci coraz częściej wydłużają dwukrotnie ten okres, lecz mechanicy nie polecają serwisowania w ten sposób, gdyż zwiększa ono zużycie jednostki napędowej. 

W przypadku oleju do skrzyni biegów wymiany są rzadsze. Średnio mają one miejsce co 40–60 tysięcy kilometrów, lecz spotkamy również skrzynie, w których wymiana nie jest konieczna i olej należy tylko dolewać.

Kolejny płyn, który należy wymieniać, to płyn hamulcowy – konieczna jest wymiana co 2 lata. Wynika to z tego, że jest on higroskopijny i pochłania wilgoć, co tworzy ryzyko zmniejszenia temperatury wrzenia. Podobnie często powinno się wymieniać płyn chłodniczy. Tutaj dużo zależy od zaleceń producenta, lecz najbardziej uniwersalny okres to 3 lata. Najmniej pracy wymaga płyn do wspomagania. W wielu autach należy go tylko dolewać, a jeśli już wymiana jest konieczna, to co kilka lat.

Zdj. główne: partzonemail/pixabay.com

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*